Estetik ve Konservatif Diş Hekimliği   Dt. Osman NURSAL med.dent                                   Kadıköy / İstanbul

Estetik Diş Hekimliği

Diş Çürüklerinde Tedavi

Diş Eksikliklerinin Tedavisi

Diş Eti Sağlığı

Hakkımızda

Dişeti hastalıklarını anlamak – dişetleriniz özel bakım ister

PERİODONTAL (DİŞETİ) HASTALIKLARI

Periodontal hastalık plak yüzünden oluşan bir enfeksiyondur. Plak, bakteriler içeren, sürekli oluşmaya devam eden yapışkan ince bir tabakadır. Çürük ve dişeti hastalıklarının önlenmesi için günlük olarak temizlenmesi gerekir. Eğer temizlenmezse, plağın içerisindeki bakteriler zehirli atıklar oluşturarak dişetini tahriş ederler. Plak temizlenmediğinde sertleşerek diştaşını oluştururlar. Diş taşları daha sert yüzeyler oluşturarak dişeti tahribatını arttırır dişetini şişirir.

Oluşan enfeksiyon, dişeti ile diş arasındaki yapışmayı sağlayan bağları zedeler. Periodontal cep dediğimiz boşlukların oluşmasına sebep olur. Bu cepler daha fazla bakteriye yuva sağlar , zamanla bakterilerin artan zararlarıyla dişi destekleyen kemik yapısı erir.

Periodontal (dişeti) hastalıklara sebep olan başka sebepler de vardır. Bunlara, lokal yıkıma sebep olan sigara içmek, tütün çiğnemek, veya sürekli diş gıcırdatma örnek verilebilir. Beslenme, bazı ilaçlar, yüksek stres de zararı arttırıcı etkenlerdir.

Çoğu vakada periodontal hastalık gingivitis (dişeti iltahabı) denilen aşamayla başlar tedavi edilmediğinde daha ciddi bir hastalık olan periodontitise dönüşür. Bu hastalıkların ağrı yapmamaları hastalar tarafından farkedilmelerini zorlaştırır. Bu nedenle rutin diş hekimi muayeneleri çok önemlidir. Diş hekiminiz detaylı bir muayene sonucunda hastalığın durumunu inceleyecek gerekirse sizi bir periodontologa (diş eti hastalıkları uzmanı) yönlendirecektir.

Periodontal sond dişeti cebine 7 mm yerleşmiş bunun normali 1-2 mm olmalıdır.

HASTALIĞIN AŞAMALARI

Hastalık ne kadar erken tedavi edilirse hastalığın kontrolü, ağız sağlığının yeniden sağlanması, dişleri kurtarma o kadar kolaylaşır.

Sağlıklı dişler ve dişeti

Sağlıklı bir ağızda dişler etraflarındaki kuvvetli dişeti ve diğer destek dokular sayesinde

kemik yuvalarına sıkıca oturur.

Gingivitis

Düzenli bir şekilde temizlenmediklerinde diş ve dişetindeki bakteriler kontrolden çıkarlar ve dişetlerini tahrip eden toksinleri oluştururlar. Dişeti sınırında daha sert yüzeyi olan diştaşı oluşur. Diştaşı oluşumuyla tahribat ve dişetindeki şişlik artar. Koyu kırmızı renkli, kanayan dişetleri ve kötü bir ağız kokusu hissedebilirsiniz. Dişle dişeti arasında boşluklar oluşmuş olabilir ama henüz kemik yıkımı gerçekleşmemiştir. Gingivitis orta derceli bir hastalıktır ve tedaviye iyi sonuç verdiğinden bu aşamada oluşmuş hasar telafi edilebilmektedir.

Periodontitis

Periodontitisin en büyük sebebi dişeti altına yerleşmiş diştaşlarıdır. Dişi dişetine bağlayan dokular parçalanmış dişeti dişten ayrılmıştır. Cep derinleşmiş bir çok bakterinin alanda toplanmasıyla diş kayıplarına yol açabilecek kemik erimesi başlamıştır.

İlerlemiş Periodontitis

İlerlemiş vakalarda cep daha da derinleşmiş içerisinde iltahap birikmiş olabilir. Dişlerin kökleri etrafında şişlik ve kemik erimesi gerçekleşebilir. Bu durumda kemik desteğini iyice kaybetmiş dişler, genel ağız sağlığınızın için çekilmelidirler.

BELİRTİLERİ VE TEŞHİSLERİ

Sizde periodontal hastalıkların belirtilerini bilerek hastalığın ilerlemeden teşhisine yardımcı olabilirsiniz. Aşağıdaki semptomlara sahipseniz vakit geçirmeden diş hekiminize başvurun.

• Kırmızı, şişmiş veya yumuşak dişetleri
  • Fırçalama sırasında dişetlerinde kanama
  • Dişle dişeti arasında (özellikle bastırıldığında) iltahaplı pü akışı
  • Sallanan dişler
  • Isırdığınızda dişlerinizin yerlerinden oynamaları
  • Dişlerden destek alan protezlerde oynama
  • Nefeste kötü koku

Tabii ki de en doğru teşhis tüm ağzınızın detaylı muayenesinden sonra konulacaktır. Muayene sırasında dişetlerinizdeki kanama, şişme, şekil bozuklukları ve kıvam değerlendirilir. Dişlerinizdeki hassasiyet, hareketlilik ve ısırışınız da incelenir. Genellikle kayıp kemik miktarını belirlemek için tüm dişlerinizden  röntgen çekilir. Periodontal sondlama ile dişetinizin içine nazikçe bir ölçüm aleti yerleştirilir. Bu ölçüm, dişeti ceplerinin derinliğini belirtir. Sondlama tedavi planlanması ve teşhis konulmasında çok önemlidir.

TEDAVİ

Cerrahi olmayan tedavi

Dişeti hastalıklarına yol açan bakterilerin yerleşme alanı olan plak ve diştaşlarının temizlenmesi, dişeti hastalıklarına yol açan durumların kontrol altına alınması şeklindedir. Bu tedavi çoğu vakada tek başına yeterli olmaktadır.

Detertraj ve kök yüzeyi düzleştirmesi

Detertraj, dişlerinize yerleşmiş diş taşlarını kaldırma işlemidir. Kök yüzeyi düzleştirme ise harabiyet görmüş kök yüzeyinin ölü dokulardan arındırılarak tekrar dişetinin yapışabileceği şekile getirilmesidir.

Küretaj

Dişeti cebini çevreleyen dişeti dokusunun kazınmasıdır. Bu sayede dişeti dokusu daha kolay iyileşecektir.

Cerrahi Tedavi

Hastalığın daha ilerlediği durumlarda dişeti ceplerini kaldırmak gerekir. Yok olan kemik yeniden oluşamayacağı için özel teknikler kullanılır.

Gingivektomi

Aşırı büyümüş dişetinin kaldırılmasıdır. Bu fazlalığın kaldırılmasıyla bakterilerin toplanabilecekleri alan ortadan kalkmış olur.

Flep ameliyatları

Derinlere yerleşmiş diştaşlarını ve hastalıklı dişetlerini kaldırabilmek için görüş alanı kazanmak için yapılır. Kaldırılan dişeti işlem sonrası tekrar yerine dikilir. Flep ameliyatlarını bazen bölgede kemik ameliyatları takip eder. Kemik ameliyatlarıyla dişin etrafındaki kemik yeniden şekillendirilir, bazı parçalar çıkarılabilir veya yapay kemik tozlarıyla bölgeye yeni kemik yerleştirilebilir.

ÖNLEME

İyi bir periodontal sağlık sizin elinizdedir. Şunları uyguladığınız taktirde dişeti hastalıklarını başlamadan sona erdirebilirsiniz.

• Düzenli olarak günde 3 kez diş fırçalamak ve dişipi kullanmalısınız.
  • Dengeli beslenerek, aşırı şekerli ve abur cubur dediğimiz yiyeceklerden uzak durmalısınız.
  • Ağzınızdaki hastalık uyarılarını dikkate alarak vakit geçmeden tedavi ettirmelisiniz.
  • Diş hekiminizi 6 ayda bir temizlik ve genel muayene için ziyaret etmelisiniz.

Çocuklar için Diş Hekimliği

20 Yaş Dişleri

Tedavilerden Sonra Uyarılar

Ağız Hijyeni